Pierwsze malowanie - pędzel czy wałek?

pierwsze malowanie - pedzel czy walek Rozmiar pędzla dobieramy do wielkości malowanego podłoża. Dobre są pędzle szerokie o niezbyt długim włosiu. Do farb dyspersyjnych (tak zwanych emulsyjnych lub lateksowych), a takie są farby do ścian i sufitów, stosuje się pędzle z włosia mieszanego bądź sztucznego. Pędzle z włosiem mieszanym są odporne na wgniecenia, tworzą ładne, równe powłoki. Pędzle z włosiem syntetycznym są bardzo elastyczne - odkształcają się w trakcie malowania, ale za to są trwałe, bo tworzywo sztuczne jest odporne na ścieranie.

Najlepiej jest wybierać pędzle o średniej wielkości - 2-3-calowe. Na pędzel nabieramy farbę w niewielkiej ilości. Nie należy w niej zagłębiać pędzla nawet do połowy długości włosia.

Farbę trzeba rozprowadzić równą, cienką warstwą. Malowanie dużym pędzlem ławkowcem wymaga pewnej wprawy, żeby nie chlapać farbą i nie zostawiać na ścianach śladów po włosiu. Malowanie całych ścian pędzlem średniej wielkości może postępować powoli. Dlatego znacznie lepiej jest wykorzystać w tym celu wałek.

Wałki malarskie to doskonałe narzędzia nawet dla początkującego malarza. Są proste w użyciu i pozwalają szybko malować. Miękką okładzinę z futra owczego lub tworzyw sztucznych - runo - trzeba nasycić farbą i potem przenieść ją na podłoże. W czasie przetaczania wałka po powierzchni ściany farba jest w nią stopniowo wciskana i rozprowadzana równomierną warstwą.

Futerkowe pokrycie wałków różni się długością runa oraz jego rodzajem. Do farb dyspersyjnych używa się wałków z runem dłuższym (8-26 mm). Może ono być naturalne lub syntetyczne. Wałki z runem owczym, w które można wtłoczyć dużo farby, są polecane do malowania dużych powierzchni. Runo moherowe jest mniej nasiąkliwe. Takim wałkiem wygodniej będzie malować małe powierzchnie. Wałki sznurkowe, czyli z runem syntetycznym, dobrze penetrują podłoża chropowate, są elastyczne i odporne na ścieranie.

Wałki do efektów dekoracyjnych

Wraca moda na ściany malowane w desenie. Można to zrobić, używając wałków, które zamiast standardowym runem, są wykończone innymi materiałami, na przykład folią, różnej wielkości kawałkami materiałów sztucznych, skrawkami materiałów o różnej twardości, paskami z gąbki. Po przetoczeniu takiego wałka po świeżo nałożonej farbie (z reguły jeszcze mokrej powłoce) powstaje indywidualny wzór. Jego wielkość zależy od siły nacisku, z jaką pracujemy. Dlatego trzeba pamiętać, że podczas malowania określonego fragmentu ściany należy zachować taki sam sposób pracy, czyli przyciskać wałek z jednakową siłą i prowadzić go równolegle do wcześniej wykonanych pasów wzoru.

Takie narzędzia można zrobić samemu. Bardzo często tak wykorzystuje się zużyte pędzle lub wałki, które już nie tworzą gładkich powłok. Można je wzbogacić, mocując do nich elementy dekoracyjne drobnymi wkrętami, sznurkiem lub odpowiednim klejem.

 

MALARSKIE ABC

• Im większa powierzchnia ściany do pomalowania, tym większy wałek lub pędzel trzeba zastosować.

• Im gładsza struktura powierzchni ściany i sufitu, tym krótsze powinno być runo wałka (długość runa 8-15 mm).

• Nie należy nakładać na pędzel nadmiernej ilości farby (włosie zanurzamy do 1/3 długości).

• Wałek powinno się nasączać farbą na całej jego długości i obwodzie. Jeżeli malujemy duże powierzchnie ścian i sufitów, trzeba go obficie nasączać farbą.

• Po zakończeniu pracy należy dokładnie wyczyścić pędzle i wałki lub wkłady.

• Pędzle przechowuje się w pozycji poziomej albo pionowej, ustawione tak, żeby włosie nie uległo odkształceniu.

• Wałki przechowuje się w pozycji wiszącej, żeby uniknąć zgniecenia runa.

• Aby móc z łatwością sięgać sufitów i wysokich partii ścian, trzeba używać kija teleskopowego.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

All Rights reserved FPHU JANEX 2011